Přeskočit na obsah

Case study: Seškrtání a zrytmizování textu na vlastním webu

Zajímá vás postup, jakým zlepšuju rytmiku textů? Je to proces, co se vyvíjí, takže každá další zakázka je výzva a příležitost naučit se něco nového. Nerada zasahuji do soukromí svých klientů, proto tu nesdílím jejich weby. Zaměřila jsem se na svůj, konkrétně na stránku, co má nalákat právě na službu zautentizování textů.

Jsem egomaniak?

Dobrá otázka. Určitě jsem grafoman, proto jsou moje vlastní webovky celkem rozsáhlé. To je paradox „kovářovy kobyly“…jiným texty zkracuju, vlastní ale nechávám dlouhé, protože jsou „tak strašně dobré“. Samozřejmě žertuju.

Postupem času ale webové texty přece jen proškrtávám. Snažím se je provzdušnit a dát jim příležitost „nadechnout se“. Podle rčení „more is not always more“ byste se měli držet spíše kratších než delších textů.

Ale kdo jsem já, abych vám něco takového radila.

Stránka „O rytmice a údernosti textů“ – konečně úderná?

Vznikla poměrně nedávno. Jakmile mě napadla tato služba a odhodlala jsem se ji ukázat světu. První nástřel byl děsivě dlouhý. Plný zbytečné omáčky a výplňových slov. Nešel vůbec k jádru věci a jen nudil.

Druhý draft teď uvidíte na obrázcích. Společně s mými škrty (doslova) a novou verzí. Je to výsledek týdenní ignorace, kdy jsem stránku vůbec neřešila a nechávala všechno tzv. sednout a uzrát. Jakmile jsem se k tomu vrátila, poškrtala jsem 75 %!

Vysvětlivky k barvám:

  1. Červená – nemilosrdně seškrtáno + nikdy znovu nepoužito,
  2. Žlutá – ponecháno (zatím) X kandidát na budoucí vyškrtnutí,
  3. Zelená – použito a ponecháno.

Rytmika textů
Vzhled prvního úseku před změnou.

Jak vidíte, tak z téhle přehršle textu jsem zanechala jednu větu, dvě slova a kus textu v tlačítku. Všechno ostatní jsem smazala a nahradila jasnějšími slovy. Co všechno bylo špatně?

  • Když už vám sdělím, že „slova musí dobře plynout“, není potřeba dodávat, že „nesmí být vágní a rozplizlá“. To je pak totiž přesně takové.
  • Začínat jakoukoli větu „Pojďte se mnou…“ je ohavnost.
  • Sekci „Víte, že…“ jsem smazala úplně, protože na stránce tohoto typu nemá co dělat. Radši vám ji nakopíruju sem (úplně dolů).

Stylistika a korektury
Škrtání je práce korektora. Já jsem sama sobě korektorem.

ÚPLNĚ CELÉ SMAZANÉ. Nechala jsem jen tlačítko, u kterého jsem navíc ještě musela změnit barvu, protože byla špatně.

Proč je to z gruntu proškrtané? Protože návštěvníka nezajímá, co já. Jeho zajímá co on. Takže sdělovat mu, co jsem vypozorovala, je jak házet hrách na stěnu.

Copywriter
To samé, jen o dost lepší.

Nová verze předchozí stránky. Žlutě je ohraničená vsuvka, kterou s největší pravděpodobností smažu. Měla fungovat jako takový mini vtípek, ale dost silně si uvědomuju, že vtipná vůbec není. Co už. To se stává.

Důležité body:

  • Říct potenciálnímu klientovi, co ho čeká (viz sekce „O CO JDE“),
  • Vysvětlit význam prapodivného názvu služby (viz proložené číslice),
  • Povědět mu, kolik chechtáků si má připravit + co všechno za svoje peníze dostane.
  • Využít síly odrážek, které poutají čtenářovu pozornost.

Korekce a úprava textu.
To, co je zelené, jsem s malou obměnou zachovala. To červené šlo nemilosrdně pryč.

Tady jsem popsala, pro koho je služba určená. Nejdřív jsem napsala jen „Pro klienty“ a „Pro copywritery“, pak se mi to ale zdálo málo a pozměnila jsem to (viz další obrázek).

Na radu Hanky Grmelové (o mobilní verzi) jsem nakonec vytvořila akordeony, které se rozbalí po kliknutí na nadpis a odhalí, proč je služba určená právě pro tyto skupiny lidí.

Poslední větu jsem situovala doprostřed, proložila ji a podtrhla. To aby bylo jasné, jaký benefit ještě pro klienta mám.

Práce pro copywritera
Podléhám kouzlu odrážek a oddělených sloupců.

Na konec jsem vložila reference spokojených klientek, které mou službu otestovaly. Nejprve jsem jejich jména vložila do oddělených sekcí, ale to dělalo neplechu na mobilech.

Tak jsem zvolila klasiku – napsat jméno přímo pod referenci.

Reference
První várka referencí.

Tip: Originální verzi stránky naleznete na tomto odkazu.

Zajímají vás střípky mých zjištění?

Tady jsou:

  • Když nemůžete větu přečíst na jeden nádech, je moc dlouhá a zaslouží si zkrátit.
  • Jakmile nakombinujete víceslabičná slova s těmi úplně krátkými, vznikne dokonalá harmonie.
  • Když se vyhnete tzv. výplňovým slovům (např. velmi), váš text neskutečně ožije.
  • Pokud si osvojíte tzv. PRAVIDLO TŘÍ, rytmika textu už nikdy nezakolísá.
  • Budete-li při tvorbě textů poslouchat trefnou muziku, vytrénujete se v rytmického experta.